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Standards for Mobility Aid Securement Devices and Occupant Restraint Systems and Related Exemptions Regulation, M.R. 28/2019

Règlement sur les normes relatives aux dispositifs d'arrimage des appareils d'aide à la mobilité et de retenue des occupants et sur les exceptions connexes, R.M. 28/2019

The Highway Traffic Act, C.C.S.M. c. H60

Code de la route, c. H60 de la C.P.L.M.


Regulation 28/2019
Registered February 19, 2019

bilingual version (HTML)

Règlement 28/2019
Date d'enregistrement : le 19 février 2019

version bilingue (HTML)
Definitions

1   The following definitions apply in this regulation.

"Act" means The Highway Traffic Act. Code »)

"transit bus" means a bus that is operated in a public transportation system owned or operated on behalf of

(a) a municipality; or

(b) a community as defined in The Northern Affairs Act. (« autobus de transport en commun »)

Définitions

1   Les définitions qui suivent s'appliquent au présent règlement.

« autobus de transport en commun » Autobus qui fait partie d'un réseau de transport public appartenant à une municipalité ou à une collectivité au sens de la Loi sur les affaires du Nord ou exploité pour le compte de l'une de celles-ci. ("transit bus")

« Code » Le Code de la route. ("Act")

Standards for mobility aid securement devices and occupant restraint systems

2   For the purpose of clauses 185.1(1)(a) and (b), a securement device or occupant restraint system must comply with at least one of the following standards:

(a) National Standard of Canada CAN/CSA-Z605-03 (R2012), Mobility Aid Securement and Occupant Restraint (MASOR) Systems for Motor Vehicles, as amended or revised from time to time, published by CSA Group;

(b) International Standard ISO 10542-1, Technical Systems and Aids for Disabled or Handicapped Persons — Wheelchair Tiedown and Occupant-Restraint Systems, published by the International Organization for Standardization;

(c) Section 18 (Wheelchair tiedown and occupant restraint systems for use in motor vehicles) of American National Standard ANSI/RESNA WC-4:2012, Wheelchairs and Transportation, as amended or revised from time to time, published by the Rehabilitation Engineering & Assistive Society of North America;

(d) Recommended Practice SAE J2249, Wheelchair Tiedown and Occupant Restraint Systems for Use in Motor Vehicles, published by SAE International.

Normes relatives aux dispositifs d'arrimage des appareils d'aide à la mobilité et de retenue des occupants

2   Pour l'application des alinéas 185.1(1)a) et b) du Code, le dispositif d'arrimage ou de retenue des occupants est conforme à au moins une des normes suivantes :

a) la dernière version de la norme nationale du Canada CAN/CSA-Z605-F03 (C2012), Système d'arrimage de moyen de déplacement et de retenue de l'occupant (système MASOR) pour les véhicules automobiles, publiée par le Groupe CSA;

b) la norme internationale ISO 10542-1, Assistances et aides techniques pour les personnes invalides ou handicapées — Systèmes d'attache du fauteuil roulant et de retenue de l'occupant, publiée par l'Organisation internationale de normalisation;

c) l'article 18 (Wheelchair tiedown and occupant restraint systems for use in motor vehicles) de la dernière version de la norme nationale américaine ANSI/RESNA WC-4:2012, Wheelchairs and Transportation, publiée par la Rehabilitation Engineering & Assistive Society of North America;

d) la pratique recommandée J2249 de la SAE, Wheelchair Tiedown and Occupant Restraint Systems for Use in Motor Vehicles, publiée par SAE International.

Operation in accordance with manufacturer's instructions

3   A securement device or occupant restraint system must be operated in accordance with the manufacturer's instructions.

Exploitation conformes aux directives du constructeur

3   Le dispositif d'arrimage ou de retenue des occupants est exploité conformément aux directives du constructeur.

Exemption of certain vehicles from application of section 185.1 of Act

4   The following motor vehicles are exempt from the application of section 185.1 of the Act:

(a) a motor vehicle used solely for personal transportation;

(b) a transit bus.

Inapplication de l'article 185.1 du Code

4   L'article 185.1 du Code ne s'applique pas aux véhicules automobiles suivants :

a) les véhicules automobiles utilisés uniquement pour le transport personnel;

b) les autobus de transport en commun.

Repeal

5   The Standards for Mobility Aid Securement Devices and Occupant Restraint Systems and Related Exemptions Regulation, Manitoba Regulation 182/2015, is repealed.

Abrogation

5   Le Règlement sur les normes relatives aux dispositifs d'arrimage des appareils d'aide à la mobilité et de retenue des occupants et sur les exceptions connexes, R.M. 182/2015, est abrogé.

Coming into force

6   This regulation comes into force on the same day that Schedule B of The Traffic and Transportation Modernization Act, S.M. 2018, c. 10, comes into force.

Entrée en vigueur

6   Le présent règlement entre en vigueur en même temps que l'annexe B de la Loi sur la modernisation des lois relatives à la circulation et au transport, c. 10 des L.M. 2018.